Under oppholdet
Her finner du informasjon spesielt rettet mot deg når du er inneliggende pasient hos oss.
Ved ankomst
Når du kommer til oss, henvender du deg i resepsjonen ved hovedinngangen. Du vil få tildelt et rom og få muligheten til å installere deg og pakke ut.
Du vil få tildelt en primærkontakt (fysioterapeut). En sykepleier vil gjennomføre en innkomstsamtale med deg på ankomstdagen. Normalt vil du møte din fysioterapeut og behandlende lege til innkomstvurdering dagen etter ankomst.
Velkomstmøte
Som ny pasient vil du bli invitert til velkomstmøte på ettermiddagen den dagen du ankommer. Her får du praktisk informasjon om oppholdet og en omvisning på huset.
Helsepersonell
Hos oss er det erfarne helsearbeidere på jobb gjennom hele døgnet, alle dager i året. På kveldstid er det primært sykepleiere og helsefagarbeidere, og vi har alltid en våken sykepleier og en hvilende sykepleier eller helsefagarbeider på vakt på natten. Dersom det oppstår en akutt helsesituasjon på kveld og helg vil legevakt eller 113 bli kontaktet.
Rehabiliteringsplan
I samråd med lege, fysioterapeut og eventuelle andre fagpersoner utarbeides det en individuell rehabiliteringsplan. Denne definerer dine målsetninger for oppholdet, med utgangspunkt i dine ønsker. Det er veldig ønskelig at du bidrar aktivt til utformingen av denne planen. Planen fungerer som et arbeidsverktøy for deg i samspillet med fagteamet som skal støtte og veilede deg under oppholdet.
Timeplan
Hver uke utarbeides det en timeplan som beskriver hvilke aktiviteter det er planlagt at du skal delta på. Planen vil normalt bli utlevert fredag ettermiddag for den kommende uken. Det er primærkontakten som har ansvar for at denne deles med deg.
Fagteam
To ganger i uken møtes de ulike fagpersonene knyttet til din diagnosegruppe for å evaluere og justere målsettingene i rehabiliteringsplanen. Det er derfor viktig at du er aktivt deltakende, både under trening og i dialog med de ulike behandlerne, slik at dine ønsker og behov blir ivaretatt.
Utedag
Vi har en fast tid hver mandag fra kl. 13.00 som er dedikert til aktiviteter ute, enten på gressplenen eller i naturområdene rundt enheten. Vi anbefaler at alle pasienter deltar, det er alltid god stemning og morsomme aktiviteter. På dager med skikkelig rufsevær eller kulde improviserer vi med felles aktiviteter innendørs.
Måltider
Det serveres tre måltider om dagen; frokost kl. 07.45-09.30, lunsj kl. 12.45-14.30 og middag kl.17.00-18.30. I tillegg har vi, inne i spisesalen, en mellommåltids buffet som er tilgjengelig hele døgnet. På mandag er det fast utetid, og denne dagen smører pasientene egen matpakke til lunsj, ved frokosten.
Våre kokker lager det meste av maten fra grunnen av, og i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger. Det kan hende du vil oppleve at maten smaker annerledes enn du er vant til hjemme.
Aktiviteter på kveldstid og i helgene
Hver onsdag arrangerer idrettspedagog Tuva Sosial onsdag i Salongen.
På søndager er det alltid en fysioterapeut på vakt, som tilbyr trening i grupper og tur i nærmiljøet.
Det er stor variasjon i hvor mye hvile og egentid pasientene har behov for. For mange oppleves dagene som hektiske, og det er viktig å benytte kvelder og helger til å roe ned og skaffe overskudd til en ny uke med behandling, trening, undervisning og samtalegrupper.
Permisjon
Det er fullt mulig å reise hjem (eller andre steder) på permisjon i helgene. Gi resepsjonen beskjed om forventet avreis og retur. Dette er viktig for oss, slik at brannlisten til enhver tid er oppdatert og helsepersonell som er på jobb i helgene har oversikt over hvilke pasienter de skal følge opp.
Du bestemmer selv om du vil reise hjem, men vi opplever at mange av pasientene våre profitterer på å ha et lengre og sammenhengende avbrudd fra sine hverdager.
Besøk
Du kan gjerne ta imot besøk, både på rommet og i fellesområdene inne og ute. Vær oppmerksom på at det ikke er tillatt å ta med husdyr, dette på grunn av allergi.
Hvis besøkende ønsker å spise et eller flere måltider ved enheten må dette bestilles i resepsjonen i forkant, slik at kjøkkenet kan beregne nok mat.
Det er også mulig å avtale overnatting en eller flere dager, men dette forutsetter at du har plass til en ekstra seng på rommet ditt.
Spørreskjema
Både før og under oppholdet vil du bli bedt om å fylle ut ulike spørreskjema. Svarene dine gir oss informasjon som er nyttig med tanke på å gi deg et best mulig tilpasset tilbud, og det hjelper oss i vårt forbedringsarbeid.
Før avreise ber vi deg om å fylle ut Brukerundersøkelsen, som inneholder standardiserte spørsmål om oppholdet hos oss. Dine tilbakemeldinger her er viktige for oss.
I tillegg ønsker vi at du fyller ut et skjema kalt EQ-5D, som måler din opplevde livskvalitet. Dette skal besvares før/ved ankomst og ved avreise, slik at vi kan måle endringen.