Før oppholdet
Under finner du nyttig informasjon før rehabiliteringsopphold hos oss.
Vi følger deg opp før ankomst
Når du har fått bekreftet opphold hos oss vil du motta et velkomstbrev. I brevet finner du informasjon om dato og klokkeslett for oppmøte samt aktuelle forberedelser før oppholdet. Har du spørsmål, ta gjerne kontakt med oss på: telefon 45 66 81 00 eller epost: roros@unicare.no.
Mål for oppholdet
Du vet best hvor skoen trykker akkurat for deg. Før du kommer til oss oppfordrer vi deg til å tenke gjennom hvilke områder i livet ditt som er viktig for deg å jobbe med under oppholdet, slik at vi sammen kan følge opp og jobbe mot dine mål, prioriteringer og ønsker.
Kartlegging før opphold
Vi ber deg svare på noen spørsmål om din helse før du kommer til rehabiliteringsoppholdet. Dine svar vil vi bruke for å tilrettelegge rehabiliteringsprogrammet ditt på en best mulig måte og sørge for god oppfølging underveis.
Slik foregår kartleggingen:
- Du mottar en SMS på din mobiltelefon og følger instruksjonene
- Du bruker sikker innlogging til tjenesten (elektronisk ID)
- Når du logger på, vil du komme rett inn i ditt første ubesvarte spørreskjema (kartlegging). Klikk på "neste side" for å komme videre i spørreskjemaet. Klikk "Ferdig", og "Ja, lever" for å levere dine svar. Dersom du har flere ubesvarte spørreskjemaer, vil du automatisk videreføres til neste skjema. Hvilke og hvor mange spørreskjemaer du mottar vil avhenge av hvilket rehabiliteringsprogram du skal delta på
- Dersom skjemaet ikke besvares, vil du motta en ny SMS etter 3 og 6 dager med oppfordring om å svare
- Dersom du ikke har mulighet til å besvare kartleggingen ber vi deg om å ta kontakt med oss slik at vi kan hjelpe deg.
Web-løsningen vi bruker oppfyller krav til personvern og sikkerhet. ID-porten er felles innlogging til offentlige tjenester, hvor du på en trygg og sikker måte beviser hvem du er. Besvarelsene blir lagt til i din journal, og det er kun helsepersonell som medvirker i din rehabilitering som har tilgang til opplysningene du oppgir.
Hvordan reiser jeg til Røros?
Røros ligger rundt to timer med bil fra Trondheim og fem timer fra Oslo. Det er forbindelse med tog, buss og fly. Senteret ligger ca. 1,5 km fra tog/buss-stasjon og 2,5 km fra flyplass. Ta kontakt med Pasientreiser på telefon 915 05 515 for råd om reisemåte og eventuelt få hjelp til å planlegge og bestille transport.
Parkering/lading av El-biler: Det er gratis å parkere for deltakere og pårørende/gjester ved senteret. Vi henviser til REMA 1000 like ved senteret for lading av el-bil.
Får jeg dekket reiseutgifter?
Du har rett til å få dekket reiseutgifter når du reiser til eller fra offentlig godkjent behandling. I utgangspunktet gjennomfører du reisen på egenhånd, og søker om godtgjørelse for reiseutgiftene i etterkant. Du kan lese mer om pasientreiser og søke om reisedekning på Helsenorge.no.
Egenandel på rehabiliteringsopphold
Det er egenandel for rehabiliteringsopphold i spesialisthelsetjenesten. Egenandelen for et opphold ved Unicare Røros i 2024 er kroner 163 per døgn (inntil egenandelstak). Du kan følge med på dine registrerte egenandeler ved å logge deg inn på Mine egenandeler på Helsenorge.no
Har du frikort eller yrkesskade er du fritatt for egenandel.
Hva skal jeg ha med meg?
- Personlige eiendeler: Toalettsaker, medisiner og oppdatert medisinliste, blodprøvesvar, mobillader og kodebrikke fra banken (Bank ID)
- Innendørs treningstøy: Joggesko, t-skjorter, treningsbukse/tights, shorts og badetøy/badesko
- Utendørs treningstøy: Joggesko (evt. piggsko vinter), jakke og bukse
- Turtøy: Se an årstid og vær. Ta heller med litt for mange varme plagg enn for få:
- Tursko
- Vindtett jakke og bukse
- Ullundertøy
- Boblejakke/dunjakke
- Fleecejakke/varm genser
- Regnklær
- Votter, hansker, lue og hals/buff
- Ekstra utstyr som kan være nyttig:
- Liten tursekk, drikkeflaske, termos og sykkel/ski
- Dab-radio.
Senteret har vaskemaskin og tørketrommel, i tillegg til et tørkestativ på vaskerom i soveromsfløyene. Unicare Røros tar ikke ansvar for verdisaker. Egen reiseforsikring må benyttes til dette.
Allergier/matvareintoleranse/dietter
Dersom du har behov for spesialkost er det viktig at du melder fra om dette til oss før du kommer. Vi tilpasser ditt kosthold gjennom tett samarbeid mellom ernæringsfysiolog og kokk.