ADHD tjenester for barn og ungdom mellom 6-18 år
Fra utredning til behandling på barnets premisser
Sammen skaper vi et trygt miljø rundt ditt barn
Det er mellom tre og fem prosent av barn og unge under 18 år i Norge som har diagnosen ADHD. Det vil si om lag én elev i hver skoleklasse.
Vi vil skape trygge relasjoner til barnet basert på dets individuelle behov. Vårt mål er at dere som familie skal få økt kunnskap om hvilke tilpasninger som kan gjøre barnets hverdag lettere.
Vi kan bistå deg med blant annet:
- utredning av ADHD
- utredning autismespekter
- oppfølging etter diagnostisering
- støttesamtaler
- mestringssamtaler
- medikamentell behandling
Behandlere ditt barn vil møte
Behandlere i Molde
Elise Gjestad
Psykolog
Siv Irene Fjærestad
Spesialpedagog
Behandlere i Trondheim
Kjetil Fjell
Psykologspesialist
Anna Romstad Jardstål
Spesialpedagog
Hva vi kan hjelpe deg med
Tverrfaglig utredning
ADHD og Autisme utredningen gjennomføres tverrfaglig gjennom et samarbeid mellom temaet vårt som består av spesialpedagog, psykolog, psykologspsialist og psykiater. Sammen skaper vi et trygt miljø rundt ditt barn.
Vi tilbyr komfortable omgivelser for å trygge barnets rammer under utredning og for videre behandling med diagnostisert ADHD eller autsime. Du får time hos spesialister uten henvisning, og vi har kort ventetid.
Avklaringstime
I avklaringstimen vil psykolog gå gjennom kartleggingskjema sammen med foresatte, dette vil bli sendt ut i forkant av timen. Samtidig vil spesialpedagog møte barnet og ha en samtale som avklarer psykiatrisk status på barnet. I samarbeid med foresatte vil psykolog avgjøre hvorvidt det er hensiktsmessig å gjøre en utredning for å avklare eventuelle diagonse(r).
I noen tilfeller vil avklaringssamtalen nødvendiggjøre ytterligere undersøkelser. Dette vil bli vurdert i avklaringssamtalen, før man eventuelt går videre med en utredning.
Basisutredning
Utredning gjennomføres av et tverrfaglig team bestående av psykologspesialist, psykolog, spesialpedagoger og psykiater (lege med spesialisering innen psykiatri). Teamene er spesialisert på de ulike diagnosene. Utredningen følger «Nasjonal Faglig Retningslinje for Utredning og Diagnostisering av ADHD hos voksne og barn».
Hvis det i avklaringstimen vurderes at det er grunnlag for å gjennomføre en utredning, vil neste steg være et diagnostisk intervju og en kognitiv undersøkelse som kartlegger evnenivå. I tillegg må vi i noen tilfeller kontakte skole for å innhente nødvendige opplysninger fra lærer, basert på lærers utfylling av ASEBA. Videre kommer eventuelle ytterligere undersøkelser som er avklart i avklaringssamtalen. Utredningen avsluttes ved at man gjør en grundig og tverrfaglig differensialdiagnostisk vurdering.
Dersom utredningen gir indikasjon på autismespekterforstyrrelse, vil dere i tilbakemeldingssamtalen få tilbud om utvidet utredning.
Når utredningen er ferdigstilt vil pasient og eventuelt foresatte motta en utredningsrapport.
Tilbakemeldingssamtale
Etter endt utredning vil dere vil vi gå gjennom den diagnostiske vurderingen i en tilbakemeldingssamtale. På denne tilbakemeldingssamtalen vil vi i samråd med dere bli enige om eventuell videre behandling og behandlingsplan, dersom det etter utredningen blir konkludert med en eller flere diagnoser. En behandlingsplan kan inkludere mestringsorientert samtaler med pasienten og foresatte basert på «Kort & godt om ADHD», samarbeidsmøte med skole og PPT og eventuell vurdering av medikamentell behandling.
Autismespekterforstyrrelser
Om det blir aktuelt med utvidet utredning for autismespekterforstyrrelser vil man i tillegg gjennomføre et autismediagnostisk intervju (ADI-R) og en autismediagnostisk observasjon (ADOS-2) for å kunne avklare hvorvidt det foreligger grunnlag for å sette diagnosen. Etter dette følger et tilbakemeldingsmøte hvor vi blir enige om evtentuell behandling.
Oppfølging og behandling
Behandlingen har som hovedmål å redusere symptomer og få en bedre funksjon i hverdagen. Behandlingen vil individuelt tilpasses ditt barn.
Samtale
Samtale er den vanligste arbeidsmåten. Her kan vi snakke med foreldre og barn i trygge rammer sammen eller hver for seg.
Det er anbefalt at barn, ungdom og foresatte får mestringsorienterte samtaler om hva det vil si å ha ADHD. I sentrum er barnet og ungdommens egen opplevelse av hverdagen.
Mestringsorienterte samtaler
Her fokuserer vi på barnets opplevelse, og hva det vil si å ha diagnosen.
Samarbeidsmøte med skolen
Vi vil sammen danne et team som samarbeider med barnet, familien, skolen og psykologteamet.
På et slikt samarbeidsmøte. som vil foregå digitalt, vil vi fokusere på å gi informasjon til skole om utredningen, og hva slags betydning dette har for vidre oppfølging.
Støttesamtaler
Dersom barnet sliter i hverdagen, kan det være godt å motta støttesamtaler av en dyktig spesialpedagog som hjelper barnet med å forstå, akseptere og å utvikle effektive strategier til å leve med- og minske konsekvensensene av utfordringene som kan oppstå.
Medikamentell behandling
Dersom det settes en diagnose og det er aktuelt med medikamentell behandling, vil det tilbys somatisk undersøkelse og vurdering hos psykiater. Om det blir aktuelt med medisinutprøving vil psykiater vurdere virkning opp mot evt. bivirkninger. På grunn av dette vil det variere hvor mange timer man trenger før videre medisinering kan overføres til fastlege. Derfor betaler man per time for denne oppfølgingen.
Pris for utredning
Avklaringstime med psykologspesialist og spesialpedagog
kr 3 100,00
Basisutredning
kr 13 000,00
Autismespekterutredning (ADOS-2 og ADI-r) Dette kommer i tillegg til basisutredning
kr 7 000,00