Konflikthåndtering
God konflikthåndtering kan føre til utvikling og innovasjon i virksomheten. Dette krever at bedriften har gode rammer og rutiner internt. Trenger du hjelp til å håndtere konflikter på arbeidsplassen? Unicare bistår bedrifter og ledere med konflikthåndtering.
God konflikthåndtering kan føre til utvikling og innovasjon i virksomheten. Dette krever at bedriften har gode rammer og rutiner internt. Trenger du hjelp til å håndtere konflikter på arbeidsplassen? Unicare bistår bedrifter og ledere med konflikthåndtering.
I dag bruker ledere 30 % av tiden sin på konflikter og vanskelige saker. Konflikter kan i beste fall føre til utvikling og læring, men i de sakene hvor det går galt må du som leder kunne håndtere det på en god måte.
Konflikter kan føre til både positiv og negativ utvikling på arbeidsplassen
Konflikter og uenighet er en naturlig del av arbeidslivet. Når man holder seg til sakens kjerne kan det føre til utvikling, læring og gode relasjoner. Konflikter kan til og med føre til nye ideer og innovasjon. Det er når konflikten ikke lenger handler om saken, at den suger tid og energi at den kan bli en belastning for arbeidsmiljøet.
Som leder må du vite når og hvordan du skal håndtere en konflikt når den oppstår. Det finnes ulike måter å håndtere konflikter på arbeidsplassen på. Dette avhenger av at man som leder vet hva slags type konflikt det er og hvordan man skal tilnærme seg konflikten.
Kurs og rådgivning i konflikthåndtering
Gjennom våre kurs lærer du hvordan du kan takle konflikter på arbeidsplassen, unngå at de eskalerer og i snu konflikter til et konkurransefortrinn for din bedrift. Vi tar deg gjennom hvordan du kan bruke loven, psykologien og rammene som en leder har for å løse disse sakene.
Innen konflikthåndtering tilbyr vi:
- Kurs og trening av ledere og ansatte i konfliktforståelse og håndtering
- Veiledning og vurdering vedrørende påstander om mobbing og trakassering
- Direkte veiledning av ledere og ansatte som opplever konflikter
- Håndtering av eksisterende konflikter
- Revidering og utvikling av rutiner for konflikt- og varslingsaker