På kommunens nettside vil du finne informasjon om søkeprosessen, her er det som oftest et søknadsskjema du kan laste ned og utfylle. Du kan også kontakte kommunen direkte.

Når du har søkt, har kommunen plikt til å gi deg en skriftlig avgjørelse (enkeltvedtak) på om du har fått innvilget BPA eller ikke.

Hvis du får avslag på søknaden din, skal dette også begrunnes i et enkeltvedtak. Hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått, kan du klage. Klagefristen er 4 uker fra du mottok vedtaket. Du kan be om å få utvidet klagefristen. Du sender klagen til din kommune. Hvis kommunen ikke tar klagen til følge, skal kommunen sende saken videre til statsforvalteren for endelig avgjørelse.

Å søke om Brukerstyrt Personlig Assistanse (BPA) kan være overveldende. Vi i Unicare bistår deg gjerne og du er velkommen til å ta kontakt med oss for veiledning i søknadsprosessen eller dersom du ønsker å klage på et vedtak/avslag.  Vi har samlet noen viktige punkter og tips som kan gjøre søknaden enklere og mer effektiv. 

Hva bør inkluderes i søknaden

  • Oppgi navn, alder, sivilstatus, utdanning og eventuelt nåværende arbeidssituasjon. Forklar hvilke sykdom eller skade du har, og hvilke oppgaver du ufører selv.
  • Forklar hvorfor du søker om BPA. Beskriv hvilke oppgaver og aktiviteter du trenger hjelp med, som praktisk bistand, utdanning, jobb, fritidsaktiviteter eller familieoppgaver. Angi hvor mye tid disse oppgavene tar daglig, ukentlig, månedlig og årlig.
  • Beskriv hvorfor BPA er den beste løsningen for deg.
  • Oppgi hvor mange timer du ønsker per uke til BPA. Vær konkret og inkluder eventuelle ekstra timer som kan være nødvendig i ferier eller høytider.

 

Vedlegg til søknaden

  • Inkluder en legeerklæring som beskriver din funksjonsnedsettelse og hvilke assistansebehov den medfører i hverdagen.
  • Dersom du søker på vegne av en annen, må du legge ved en fullmakt som gir deg rett til å utforme søknaden 
  • Send søknaden skriftlig for å dokumentere prosessen.